کد خبر: ۸۵۱۷۷۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹

نهضت امام حسین (ع) حادثه نیست 

یک استاد حوزه درباره اتفاقات عاشورا گفت: برخی اتفاقات از زمان خارج نشده و الگوسازی نمی‌کنند و تبدیل به فرهنگ نمی‌شوند و صرفا یک حادثه هستند؛ اما نهضت امام حسین (ع) حادثه نیست بلکه از جنس فرهنگ است؛ چرا که از زمان و مکان خارج شده و فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی کرده است. 
نهضت امام حسین (ع) حادثه نیست 
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه علمیه- در سلسله جلسات عوامل مانایی قیام حسینی با بیان اینکه برخی از اتفاقات تاریخی صرفا یک حادثه است، اظهار کرد: برخی از حوادث تصادفی بوده و مربوط به زمان و مکان خودش است، در واقع برخی اتفاقات از زمان خارج نشده و الگوسازی نمی‌کنند و تبدیل به فرهنگ نمی‌شوند و صرفا یک حادثه هستند و از اسمشان هم مشخص است.

وی ادامه داد: نهضت امام حسین (ع) یک حادثه نیست، تصور کنید یک تصادف در خیابان رخ می‌دهد این هم یک حادثه است، اما کسی پیش از تصادف برای آن برنامه‌ریزی نکرده است. ولی برخی اتفاقات صرف یک حادثه نبوده، برنامه و اندیشه‌ای است که از زمان و مکان فراتر رفته و جریان‌ساز می‌شود. 

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: نهضت امام حسین علیه السلام حادثه نیست بلکه از جنس فرهنگ است؛ چرا که از زمان و مکان خارج شده و فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی کرده است. 

منصوریان دامغانی تاکید کرد: اتفاقات و وقایع را با این نگاه می‌توان به دو دسته عمده تقسیم کرد، یکی حوادثی که تصادفی است و دیگری هم اتفاقاتی است که فرهنگ‌ساز و جریان‌ساز است که می‌تواند فردی، جمعی یا اجتماعی باشد.

او با ذکر مثالی افزود: شهادت حاج قاسم فرهنگ داشت و فرهنگ‌ساز شد و این جریان در زمان و مکان متوقف نیست. 

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در مثالی دیگر می‌توان به نگاه افراد به ازدواج رجوع کرد. کسی که نگاه فرازمانی و فرامکانی به ازدواج داشته باشد ساعت و مکان ازدواج برایش آغاز یک جریان و فرهنگ است و شروع ازدواج را آغاز یک جریان می‌داند که در آن روزمرگی و بیهودگی نیست، اما کسی که زندگی را زندگی نمی‌بیند و زندگی از نگاه او صرفا تخلیه هیجانات حیوانی است دچار روزمرگی خواهد شد. 

منصوریان دامغانی گفت: کسی که در ازدواج فرازمانی می‌اندیشد به نسل و تاثیراتی که در نسل موثر است توجه می‌کند «والَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا / و کسانی که می‌گویند: پروردگارا! از همسران و فرزندانمان (و نوادگان) مایه روشنی چشم ما قرار ده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان!». (سوره فرقان آیه ۲۵)

او در پایان اظهار کرد: از منظر افرادی که به ازدواج نگاه فرازمانی و فرامکانی دارند ازدواج صرفا یک ارتباط فیزیکی نیست، قرآن می‌گوید از زمان انعقاد نطفه تا زمانی که فیزیک یک انسان کامل و از بدن مادر خارج می‌شود بیانگر یک مساله یعنی نسل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین